Veel fabrikanten gebruiken een naam en/of logo op hun producten zodat klanten de producten herkennen. Men besteedt dan ook vaak veel geld aan marketing om een naam en/of logo bekendheid te geven. Als een naam of logo niet als merk is geregistreerd, dan kunt u voor onaangename verrassingen komen te staan op het moment dat een concurrent een (soort)gelijk merk registreert. Hij kan u dan mogelijk het gebruik van de naam of logo verbieden met alle gevolgen van dien. Dit ondervond recent een familiebedrijf.
Wat is een merk?
Een merk is een woord of teken waarmee u uw product of dienst kunt onderscheiden van de producten van andere aanbieders. Heeft u uw merk geregistreerd, dan mag u in beginsel optreden tegen het gebruik van een teken dat gelijk of soortgelijk is aan uw merk door derden. Voorwaarde is wel dat uw merk is geregistreerd en dat het teken door de derde wordt gebruikt voor het aanduiden van waren of diensten in dezelfde klasse als waarvoor uw merk is geregistreerd.
Merken bestaan er in verschillende hoedanigheden. Zo is het mogelijk om uw logo of bedrijfsnaam te registreren, maar u kunt zelfs (een combinatie van) kleuren, een vorm, patroon of klank als merk registreren.
Gedwongen stopzetting van het gebruik van een naam of logo
Op 23 februari 2023 sprak de Rechtbank Den Haag zich uit in een merkenrechtelijk geschil tussen Bidfood en Dun Yong waarmee het belang van de registratie van uw logo als merk wordt benadrukt.
Dun Yong is een familiebedrijf dat sinds 1957 een Aziatische supermarkt/toko/groothandel exploiteert. In de supermarkt bedient Dun Yong voornamelijk particulieren, maar via haar (online) groothandel voornamelijk ondernemers. Sinds 2011 verkoopt Dun Yong al producten onder haar huismerk ‘AKAYA’, waarvoor zij tevens een logo heeft laten ontwerpen. Dun Yong heeft (tot 2019) haar logo en het woord ‘AKAYA’ niet als merk geregistreerd.
Bidfood is een online horecagroothandel. Zij biedt onder meer haar eigen huismerk ‘AKARI’ aan. Op 10 oktober 2018 heeft Bidfood het woord- en beeldmerk (logo) ‘AKARI’ gedeponeerd bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Bidfood heeft dit merkrecht aangevraagd voor een aantal categorieën, waaronder sushimatjes, vlees, vis, gevogelte en wild en koffie, cacao, rijst, tapioca en sago.
In 2019 diende Dun Yong een Europese merkaanvraag in voor het woordmerk ‘AKAYA’. Bidfood kwam vervolgens in actie: zij was immers van mening dat Dun Yong door het gebruik van het teken ‘AKAYA’ inbreuk maakt op haar eigen merk. Bidfood vordert uiteindelijk in rechte dat Dun Yong het gebruik van haar merk ‘AKAYA’ staakt.
Hoewel Dun Yong al jaren producten verkoopt onder haar huismerk ‘AKAYA’ en uiteraard veel geld en moeite heeft gestoken in het ‘bouwen’ van dit huismerk, oordeelt de rechter dat zij het gebruik moet staken in de gehele Europese Unie. Er is naar het oordeel van de rechter sprake van een zodanige overeenstemming tussen het merk van Bidfood en het teken ‘AKAYA’, dat daardoor sprake is van verwarringsgevaar. Een enorme financiële strop dus voor Dun Yong. Had Dun Yong het teken AKAYA namelijk al direct als merk geregistreerd, dan had zij juist op kunnen treden tegen gebruik van het teken AKARI.
Registreer tijdig uw naam of logo als merk
Zoals opgemerkt volgt uit deze uitspraak enorm duidelijk waarom het zo belangrijk is uw naam of logo te registreren als merk. Doet u dat niet, dan loopt u het risico dat u na vele jaren ineens het gebruik van uw naam of logo moet stoppen, met alle (financiële) gevolgen van dien.
Wilt u meer weten over merkenrechten of andere intellectuele eigendomsrechten zoals auteursrechten of modelrechten? Neem vrijblijvend contact op met een van onze advocaten (Pascal van Boxtel, Sophie Slijkhuis en Julia Driessen). Zij zijn specialist op het gebied van intellectuele eigendomsrechten en commerciële contracten. Wilt u op de hoogte worden gehouden over interessante juridische zaken, schrijft u zich dan in voor de nieuwsbrief.