De nieuwe regels voor verkoop via webshops en social media uitgelegd

De nieuwe regels voor verkoop via webshops en social media uitgelegd
Advocatuur, Privacy & persoonsgegevens 30 mei 2022

Vanaf 28 mei 2022 geldt in Nederland nieuwe wetgeving voor de verkoop via webshops en social media. Webwinkels en online platforms zijn gebonden aan striktere regels voor onder meer online marketing, prijsbepaling en gebruikersreviews. In dit bericht nemen wij u graag kort mee door belangrijkste wijzigingen.

Goede beoordelingen van geleverde producten en/of diensten zijn voor de meeste ondernemers van groot belang. Krijgt u goede beoordelingen, dan groeit over het algemeen ook het vertrouwen van andere consumenten – potentiële klanten - in de door u geleverde producten en/of diensten. Mond-tot-mond reclame wordt niet voor niets vaak gezien als de beste vorm van reclame. Voorgaande maakt het voor veel ondernemers verleidelijk een ‘nepreview’ te laten schrijven, terwijl dit consumenten simpelweg misleidt. Ook het geven van een korting op een product dat ineens een stuk duurder is dan dat dit product vóór de korting was, zet consumenten op het verkeerde been.

De Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming

In 2019 werd de Europese richtlijn modernisering consumentenbescherming aangenomen, ook wel de Omnibusrichtlijn genoemd. Doel van deze richtlijn is betere handhaving van consumentenregels. Vooral transparantie richting consumenten is daarbij van belang. Tevens worden de huidige regels gemoderniseerd, zodat deze aansluiten op recente ontwikkelingen, in het bijzonder digitalisering en de toename van aankopen over de grens. Op 28 mei 2022 treedt in Nederland de wet ter implementatie van deze Europese richtlijn in werking. Webwinkels en online platforms zijn vanaf dan gebonden aan striktere regels voor onder meer online marketing, prijsbepaling en gebruikersreviews. Hieronder leest u de belangrijkste wijzigingen.

Dit verandert er voor webshops en social media-verkopers

Controle en transparantie ten aanzien van reviews en beoordelingen

Toont u reviews en beoordelingen op uw webshop, platform of via social media? Dan dient u per 28 mei 2022 te vermelden of en hoe u controleert dat deze reviews afkomstig zijn van klanten die uw artikel of dienst daadwerkelijk hebben gekocht of gebruikt.

Daarnaast zult u moeten aangeven of er is betaald voor beoordelingen of de positionering daarvan (bijvoorbeeld het hoger plaatsen van positieve reviews) en dient het voor de consument duidelijk te zijn of u zowel positieve als negatieve beoordelingen toont.

De weergave van valse beoordelingen - waaronder het (laten) plaatsen van (nep)likes - op uw website, platform of via social media is per 28 mei 2022 verboden.

Transparantie omtrent gepersonaliseerd prijsaanbod en zoekresultaten

Toont u consumenten een gepersonaliseerd prijsaanbod gebaseerd op bijvoorbeeld eerdere aankopen en zoekopdrachten die u met een algoritme bijhoudt? Dan bent u in beginsel verplicht de klant hierover te informeren.

Bij online verkoop moet betaalde reclame die naar voren komt als zoekresultaat steeds als zodanig worden aangemerkt en moet de aanbieder transparant zijn over de wijze waarop de volgorde van zoekresultaten wordt vastgesteld.

Kenbaarheid verantwoordelijke partij

Voor de consument moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de levering van de goederen en/of diensten, bij wie de consument terecht kan met vragen en wie zorg draagt voor het afhandelen van retourzendingen.

Nieuwe regels over korting (van/voor prijzen)

Vanaf 28 mei 2022 mag niet langer een willekeurige prijs worden gebruikt als uitgangspunt voor het berekenen van korting. U bent gehouden de korting te berekenen over de laagste prijs die u minimaal 30 dagen voor de kortingsactie heeft gebruikt voor een bepaald artikel. Wél mag u kortingen tonen ten opzichte van de prijs van een concurrent of de adviesprijs.

Voor een verdere toelichting over de regels voor van/voor prijzen en een aantal belangrijke uitzonderingen hierop, verwijzen wij u naar een artikel dat wij hier eerder al over schreven.

De consument die betaalt met persoonsgegevens

Bepaalde diensten zijn ‘gratis’, in die zin dat de consument er geen geld voor betaalt, maar in feite ‘betaalt’ door het verstrekken van zijn of haar persoonsgegevens.  Concreet is van belang dat in dat geval voortaan informatie moet worden verstrekt over hoe lang consument aan de dienst ‘vast zit’ en hoe de consument zich kan uitschrijven. Daarnaast moet de consument de mogelijkheid hebben de dienst binnen 14 dagen gratis en zonder opgave van reden op  te zeggen. In dat geval moet de aanbieder direct stoppen met het verwerken van de gegevens.

Handhaving regelgeving verkopen via social media of webshop

De nieuwe regels gelden voor alle landen binnen de Europese Unie. In Nederland zijn de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) belast met het toezicht op de naleving van deze regels. Wees gewaarschuwd: boetes kunnen – afhankelijk van het type overtreding en de frequentie ervan - oplopen tot 4% van uw jaaromzet.

Wij begrijpen dat de nieuwe wet een grote impact kan hebben op uw onderneming. Heeft u vragen over wat de nieuwe regels voor online verkoop voor uw onderneming betekenen, wilt u meer informatie over bijvoorbeeld het herkennen van valse beoordelingen of bent u verzeild geraakt in een geschil met een consument over een van de hiervoor besproken punten? Neem dan contact op met Sophie Slijkhuis via sophie.slijkhuis@vdb-law.nl of met Julia Driessen via julia.driessen@vdb-law.nl.

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op