Vanaf 1 januari 2023 zijn fysieke winkels en webshops gebonden aan strengere regels voor ‘van/voor’ kortingsacties. Ze verbieden verkopers om prijzen voor een korte tijd te verhogen, om ze daarna weer te verlagen en deze prijswijziging aan de consument te presenteren als een ‘van/voor’-prijs.
De hoofdregel is als volgt: de korting moet gebaseerd zijn op de laagste prijs die van toepassing was in de 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie. Dit geldt voor alle vormen van ‘van/voor’ prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages.
Regelgeving van/voor prijzen
De achtergrond van deze hoofdregel is natuurlijk de bescherming van de consument. De prijs van een product is één van de belangrijkste kenmerken waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. De nieuwe regels moeten misleiding van consumenten tegengaan.
Volgens minister Micky Adriaansens van Economische Zaken zijn de nieuwe regels ook goed nieuws voor ondernemers, omdat op deze manier oneigenlijke concurrentie wordt aangepakt.[1]
Uitzonderingen op regel van/voor-prijzen
Er gelden drie uitzonderingen op de hoofdregel, namelijk:
- bij progressieve (opvolgende) prijsverminderingen (de verkoper mag dan maximaal drie maanden blijven verwijzen naar de eerste ‘van’-prijs bij elke nieuwe, verdere prijsdaling)
- voor producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn (in dat geval geldt de laagste prijs die van toepassing was in de periode dat het product op de markt is);
- voor bederfelijke producten (hierbij mag de verkoper de prijs die werd toegepast direct voorafgaand aan de prijsverminderingen als ‘van’-prijs hanteren;
Meer informatie over de regels voor ‘van/voor’-kortingsacties lees je in dit eerdere artikel.
Handhaving van/voor-prijzen door ACM
Toezichthouder op de nieuwe regels is de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Afgelopen zomer werd online platform Wish door ACM al aangesproken op (onder meer) het adverteren met schijnkortingen.
Omdat de komst van deze prijsverlagingsregels al lang bekend is, start de ACM met ingang van het nieuwe jaar met controles en handhaving. Op 6 december 2022 heeft de ACM aangegeven de regels goed te kunnen handhaven en een einde te willen maken aan ‘nepkortingen’.
ACM kan door middel van monitoring van webshops (en het maken van bijvoorbeeld screenshots) relatief eenvoudig onderzoek doen en zo toezien op de naleving van de regels door (vooral online) retailers. Ook kunnen online folders worden verzameld om op die manier de prijsontwikkeling over een bepaalde periode te kunnen monitoren. ACM kan zelfs besluiten zogeheten ‘mystery shoppers’ voor onderzoeksdoeleinden in te zetten. Dit is iets waar veel winkeliers zich niet altijd bewust van zijn, terwijl het hanteren van misleidende prijzen winkeliers duur kan komen te staan. In 2018 heeft ACM al een meubelbedrijf beboet voor EUR 350.000 wegens onder meer overtreding van de Prijzenwet.
Het is dus van groot belang om hier bij het lanceren van (online) kortingsacties rekening mee te houden. Met de recente aankondiging van ACM geldt dat vanaf 1 januari 2023 alleen nog maar meer.
Vragen over het adverteren met ‘van/voor’ prijzen, of heeft uw organisatie te maken met een onderzoek van de ACM en zoekt u ondersteuning? Neem contact op.
[1] Kabinet komt met verbod op misleidende van-voor-prijzen (fd.nl)