Webshophouders opgelet: Definitieve leidraad ‘bescherming van online consument’ gepubliceerd.

Webshophouders opgelet: Definitieve leidraad ‘bescherming van online consument’ gepubliceerd.
Advocatuur 26 februari 2020 4 min. leestijd

Op 11 februari 2020 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de autoriteit die toeziet op de handhaving van regels rondom consumentenbescherming, de (definitieve) leidraad ‘Bescherming van de online consument’ gepubliceerd. In dit document wenst ACM de grenzen voor webshophouders met betrekking tot online beïnvloeding van consumenten toe te lichten. Deze zal ook de leidraad vormen voor toekomstige handhaving door ACM.

 

Online beïnvloeding van consumenten: verleiding of misleiding?

Over het algemeen is het toegestaan om consumenten te verleiden om producten of diensten te verkopen. Hier zitten echter wel beperkingen aan. Wanneer consumenten te veel worden beïnvloed in hun keuzes kan er sprake zijn van misleidende handelspraktijken (6:193b BW e.v.). Misleidende handelspraktijken zijn niet toegestaan.

 

Belangrijkste uitgangspunten

In de leidraad wordt uitvoerig ingegaan op de toelaatbaarheid van veel voorkomende beïnvloedingstactieken van webshophouders. Ten aanzien van de (on)toelaatbaarheid heeft ACM 8 uitgangspunten geformuleerd:

  • Geef complete (zoals de prijs en omschrijving van het product), juiste (geen neplikes of nepreviews of consumenten onterecht onder druk zetten om snel te beslissen een product te kopen) en begrijpelijke (ken het taalniveau van uw klanten) informatie;
  • Geef de essentiële aankoopinformatie vóórdat de consument de producten koopt;
  • Zorg dat de informatie goed vindbaar is (zoals duidelijk vindbare algemene voorwaarden);
  • Zorg voor een logische en eerlijke vormgeving van uw webshop;
  • Voorkom standaardinstellingen die ongunstig zijn voor consumenten (zoals vooraf aangevinkte vakjes die ertoe leiden dat de consument een keuze maakt die zij of hij anders niet zou maken);
  • Houd rekening met de kwetsbaarheid van consumenten (zoals ouderen en/of kinderen);
  • Test de effecten van uw online omgeving (controleer of uw online beslisomgeving de consument helpt een goed geïnformeerde keuze te maken).

 

Handhaving door ACM

Bij de publicatie van de leidraad heeft ACM aangekondigd onderzoeken te starten naar online misleiding door nepreviews, neplikes en betaalde rankings. Indien uit dergelijk onderzoek blijkt dat een bedrijf misleidend handelt, kan ACM boetes opleggen. Zorg daarom dat u op de hoogte bent van de regels bij de online verkoop van producten of diensten aan consumenten.

 

Heeft u een juridische vraag over de inrichting van uw website of webshop? Neem dan gerust contact op met Frédérique Kuiper.

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op