Vraag uit de praktijk: Merkinbreuk bij gebruik AdWords?

Vraag uit de praktijk: Merkinbreuk bij gebruik AdWords?
Advocatuur 17 september 2019 3 min. leestijd

Mag u andermans merknaam gebruiken in een AdWords-campagne? En wat kunt u er tegen doen als iemand gebruikmaakt van uw naam in AdWords? Alvorens wij ingaan op deze vragen zal eerst toegelicht worden wanneer er sprake is van een beschermde merknaam en wat AdWords eigenlijk is.

 

Een beschermde merknaam

Een naam van een bedrijf of product is beschermd als deze naam is ingeschreven bij bijvoorbeeld het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (voor merkbescherming binnen de Benelux) of het Bureau voor intellectuele Eigendom van de Europese Unie (voor merkbescherming binnen de EU). Daarnaast zijn er nog beschermingsmogelijkheden binnen het auteursrecht en/of handelsnaamrecht, maar hier wordt in deze blog verder geen aandacht aan besteed.

 

Ná inschrijving van het merk kan de (zogenoemde) merkhouder anderen verbieden een (soort)gelijke naam voor (soort)gelijke producten en/of diensten te gebruiken als waarvoor de merkhouder haar merk heeft ingeschreven.

 

Een voorbeeld:

De merkhouder van het geregistreerde schoenenmerk “Van Bommel” kan anderen verbieden deze naam te gebruiken voor de verkoop van (andere, niet van “Van Bommel” afkomstige) schoenen.

 

De merkhouder van “Van Bommel” kan (in beginsel) anderen niet verbieden de naam “Van Bommel” te gebruiken voor bijvoorbeeld de verkoop van kaas.


Wat is AdWords?

AdWords is -kort gezegd- een advertentiedienst van Google waarmee adverteerders trefwoorden kunnen inkopen. Zodra deze trefwoorden in de zoekbalk van Google worden ingetypt, wordt de advertentie van de adverteerder getoond bij de zoekresultaten.

 

Aangezien het inkopen van trefwoorden vrij is, is het mogelijk om andermans (geregistreerde) merknaam als trefwoord in te kopen. Zo kan het dus voorkomen dat een advertentie van “Van Haren” schoenen naar boven komt als in de zoekbalk van Google “Van Bommel” is ingetypt.

Merkinbreuk bij gebruik AdWords?
Een merkhouder mag het gebruik van haar merk verbieden indien dit gebruik verwarring wekt. Hiervan is sprake indien het onmogelijk of moeilijk te achterhalen is van wie de advertentie (en de daarin geadverteerde producten en/of diensten) afkomstig is.

Is niet duidelijk of de advertentie afkomstig is van de adverteerder of van merkhouder (of een daaraan verbonden onderneming)? Dan is er mogelijk sprake van merkinbreuk.

 

Beperken risico bij gebruik merknaam in AdWords 

Indien u gebruik wenst te maken van AdWords, zorg dan dat u het risico u op merkinbreuk zoveel mogelijk beperkt. Zorg ervoor dat het duidelijk is dat de advertentie afkomstig is van uzelf en niet van de merkhouder. Dit kunt u doen door ervoor te zorgen dat:

 

  1. AdWords zodanig in te stellen dat de aandacht van de internetgebruiker wordt gevestigd op het feit dat er alternatieven zijn voor het product van merkhouder;
  2. de naam van uw product, dienst, bedrijf in (de URL naar uw website, titel, tekst van) de advertentie te noemen, niet de merknaam van de merkhouder;
  3. duidelijk uit de advertentie te laten blijken dat u géén commerciële band heeft met de merkhouder.

 

Merkinbreuk op uw merk? 

Gebruikt een andere onderneming úw merknaam in AdWords? Beoordeel dan of er sprake is van verwarrend gebruik van uw merknaam doordat de andere onderneming bijvoorbeeld uw merknaam gebruikt in de titel van de advertentie of de advertentietekst zelf.

 

Mogelijk kunt u het gebruik van uw merknaam verbieden en/of schadevergoeding vorderen. Er zijn verschillende opties mogelijk. Wij zijn u hierbij graag van dienst.  

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op