Autoriteit Persoonsgegevens legt Tennisbond flinke boete op

Autoriteit Persoonsgegevens legt Tennisbond flinke boete op
Advocatuur 6 maart 2020 3 min. leestijd

Op 20 december 2019 (maar pas recent gepubliceerd) heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de autoriteit die toeziet op de bescherming en handhaving van regels rondom persoonsgegevens, de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) een boete opgelegd van € 525.000,-. De reden hiervoor is dat de KNLTB in 2018 onrechtmatig persoonsgegevens van zijn leden heeft verkocht aan twee sponsoren. Het ging om een grote hoeveelheid gegevens. Aan een van de sponsoren zijn persoonsgegevens van 50.000 leden verstrekt. Aan de andere sponsor zijn persoonsgegevens van 314.846 leden verstrekt.


Algemene Verordening Gegevensbescherming

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het in beginsel niet toegestaan om zonder een deugdelijke verwerkingsgrondslag persoonsgegevens te verwerken. Verwerken wordt breed uitgelegd, ook de verkoop van die gegevens valt daar evident onder.


De KNLTB vond dat hij beschikte over een deugdelijke grondslag (namelijk een gerechtvaardigd belang) . Achterliggend doel van de KNLTB was om met de verkoop extra inkomsten te genereren. De AP is echter van oordeel dat de KNLTB niet beschikte over een deugdelijke grondslag. Zuiver commerciële belangen en winstmaximalisatie kunnen volgens de AP niet gekwalificeerd worden als gerechtvaardigd belang. Dit is in lijn met de eerder door de AP bekend gemaakte norm-uitleg over gerechtvaardigd belang.

Handhaving

Eén van de aandachtsgebieden waar de AP zich op focust is het toezicht op de handel in persoonsgegevens. Mensen moeten er op kunnen vertrouwen dat organisaties niet zonder deugdelijke grondslag persoonsgegevens verwerken. Het besluit om de KNLTB hiervoor een boete op te leggen, ligt dan ook in lijn met de handhavingsagenda van de AP. De KNLTB had de boete (eenvoudig) kunnen voorkomen door voor deze verkoop een duidelijke en actieve toestemming te krijgen van zijn leden of door simpelweg de contributie te verhogen.

Conclusie

De AP geeft met deze boete een duidelijk signaal dat het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden aan strikte voorwaarden is gebonden. Of de spreekwoordelijke soep uiteindelijk ook zo heet wordt gegeten zal uiteindelijk aan de rechter zijn. De eerdere gepubliceerde norm-uitleg van de AP over de reikwijdte van het gerechtvaardigd belang kon al op forse kritiek rekenen (de AP zou deze te strikt uitleggen). De KNLTB heeft al aangekondigd in bezwaar te gaan. Wij blijven de zaak op de voet volgen en houden u van de relevante ontwikkelingen in deze zaak op de hoogte.

 

Heeft u ook een juridische vraag over de bescherming van persoonsgegevens of direct marketing? Neem dan gerust contact op met één van de specialisten uit ons privacy team.

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op