Merkrechten zijn van grote waarde voor iedere onderneming. Ondernemingen kunnen hun waren en diensten hiermee onderscheiden van andere ondernemingen. Ook geven merkrechten hen de mogelijkheid op te treden tegen derden die inbreuk maken op door hen geregistreerde merkrechten. Daarnaast zal een merk na verloop van tijd een bepaalde waarde vertegenwoordigen, wat in het kader van een eventuele toekomstige verkoop van de onderneming of het merk van groot belang kan zijn.
VDB Advocaten is specialist op het gebied van intellectuele eigendomsrechten. In deze bijdrage gaan we in op merkrechten.
Veel ondernemers hebben woordmerken en/of beeldmerken geregistreerd of zijn daarmee bekend. Minder bekend zijn de andere soorten merken zoals vormmerken, kleurmerken, patroonmerken, positiemerken, bewegingsmerken, multimediamerken, hologrammerken en klankmerken. Naast het verschil in soorten merken, bestaat er ook een territoriaal onderscheid tussen onder andere Benelux merken, Uniemerken (Europese Unie) en internationale merken.
Waarom een klankmerk registreren?
Waarom zou u een klankmerk willen registreren? Een klankmerk kan erg interessant zijn als u bijvoorbeeld steeds een bepaald en herkenbaar geluid gebruikt in het kader van uw producten of diensten. U kent vast wel de tune van Coolblue, of het herkenbare geluid als u Netflix, uw Googleapparatuur of uw computer met Windows software opstart. Wordt een geluid met succes als klankmerk geregistreerd, dan krijgt men het monopolie op deze klank.
Een merk kan alleen worden ingeschreven indien het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Een van deze voorwaarden betreft het onderscheidend vermogen. Merken die elk onderscheidend vermogen missen, worden niet als merk ingeschreven of kunnen achteraf nietig worden verklaard.
Kan het geluid van een opgemaakt blikje worden geregistreerd als merk?
Over een klankmerk deed het Gerecht van de Europese Unie op 7 juli 2021 een interessante uitspraak. Daarin beantwoordde zij de vraag of het geluid dat ontstaat bij het openen van een drankblikje, waarna een ongeveer één seconde durende stilte volgt, gevolgd door gebruis gedurende ongeveer negen seconden, als Europees merk kan worden geregistreerd.
Onderscheidend vermogen klankmerk
Het Gerecht oordeelde dat dit merk onderscheidend vermogen mist en daarom niet als merk kan worden geregistreerd. Meer specifiek oordeelde het Gerecht dat het geluid van het openen van een blikje en het daaropvolgende gebruik inherent is aan het gebruik van een dergelijk blikje en daarmee een technisch en functioneel element vormt. Daarnaast zal het publiek het bruisende geluid puur opvatten als verwijzing naar dranken en zal de klank er niet toe leiden dat het publiek de herkomst van het drankje kan identificeren. Het is niet zo dat een consument, na het horen van de klank, kan afleiden wie de producent is.
Kortom, deze klank kon niet worden geregistreerd. Dit is ook begrijpelijk. Wellicht minder begrijpelijk, is dat het bekende geluid van Netflix als klankmerk werd geweigerd. De tune van Coolblue is daarentegen wel succesvol geregistreerd. Het is nu wachten op een fabrikant van dranken die bij het openen van een blikje of fles een herkenbare tune laat horen… Dit biedt misschien wel kans op een succesvolle merkregistratie.
Wilt u meer weten over intellectuele eigendomsrechten, zoals merkrechten of handelsnaamrechten? Neem dan vrijblijvend contact op met Pascal van Boxtel, advocaat intellectueel eigendomsrecht, via pascalvanboxtel@vdb-law.nl of +31 881 948 587.