Oranje-rood als businesscase

Oranje-rood als businesscase
Blog 16 april 2019 4 min. leestijd

We hebben jaren aan de business case Oranje-Rood gewerkt. Het begint in 2011 toen we betrokken raakten met een totaal aan de grond geraakte hockeyclub Oranje-Zwart. Het proces van een failliete club naar een gefuseerd hockeybedrijf hebben we als regisseur bedacht en in de uitvoering als hoofdrolspelers gerealiseerd.

 

De opdracht aan een mix van professionals van kantoor luidde:

Bouw mee aan een succesvolle ombouw van een hockeyclub die technisch failliet is naar een club die continuïteit heeft met kans op landstitels en die meespeelt in de Europese top. Het resultaat mag er zijn. De prijzenkast verviervoudigde en er kwam een nieuw clubhuis, stadion en meerdere kunstgrasvelden. Een totale investering van meer € 5 miljoen.

 

Dit was voor ons een aansprekende opdracht binnen de strategische alliantie, want hoe vaak kun je als professional in Finance, Legal & Tax het verschil maken en bouwen aan iets dat maatschappelijk sportieve impact heeft? De oplossing was een team van specialisten intensief samen te laten werken. Dat ging om belastingadviseurs, advocaten, notarissen, salarisadviseurs, accountants en bedrijfseconomisch adviseurs. Door deze gezamenlijke inzet is Oranje-Rood daar waar het nu staat: een gezonde, professionele, topclub behorende tot de top 3 van grootste hockeyclubs in Nederland met internationale erkenning.

 

Twee van onze strategische pijlers kwamen in dit project naar voren: het oplossen van complexe vraagstukken en internationalisering. De complexiteit zat hem in de fusie en de structuur met tal van juridische hobbels, de btw-positie en de gedeelde eigendom met de gemeente. Verder ging het om de juiste voorwaarden rondom financiering en subsidie. In zo’n proces moet je rekening houden met alle stakeholders. Denk daarbij aan onder andere leden, gemeente, provincie, financiers, oud-leden, publiek. Het internationale zat hem in de uitstraling die Oranje-Rood heeft. Zonder internationale exposure ben je als topclub gezien, lopen de talenten aan je voorbij en blijft het grote publiek weg. Dus net als in het bedrijfsleven is internationalisering geen vraag maar een must. Een voorbeeld. Met Pasen 2019 organiseert Oranje-Rood de Champions League op haar terrein: European Hockey League, kort EHL. Daar spelen 16 internationale teams om de Europacup 1. Bedrijven en instellingen kunnen niet meer om internationalisering heen. De wereld om ons heen wordt steeds internationaler. Ook in het hockey.

 

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op