Bestuurders bescherm uzelf!

Bestuurders bescherm uzelf!
Advocatuur 1 april 2020 3 min. leestijd

Wordt u als bestuurder geconfronteerd met liquiditeitsproblemen binnen uw onderneming? En kunt u niet meer aan bepaalde lopende betalingsverplichtingen jegens de Belastingdienst of een bedrijfstakpensioenfonds voldoen? Dan kan het verstandig zijn om een melding betalingsonmacht te doen (zie ook Q&A betalingsonmacht). Zo kunt u mogelijk voorkomen hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld voor de niet betaalde belasting(en) of pensioenpremies.

 

Van betalingsonmacht is sprake op het moment dat een rechtspersoon (zoals een bv, nv en stichting) (hierna: Onderneming) bepaalde belastingen niet of tijdelijk niet (meer) kan afdragen. Een melding betalingsonmacht kan slechts betrekking hebben op bepaalde belastingen. De in de praktijk meest voorkomende zijn de omzet- en de loonbelasting. Daarnaast kan er ook sprake zijn van betalingsonmacht indien de Onderneming de bijdragen aan een bedrijfstakpensioenfonds niet (meer) kan voldoen. De melding moet schriftelijk zijn ontvangen door de Belastingdienst respectievelijk het bedrijfstakpensioenfonds binnen 14 dagen nadat de betalingsonmacht is ontstaan. U bent als bestuurder van de Onderneming bevoegd de melding te doen.

 

Als de melding correct wordt gedaan, dan bent u aansprakelijk als het aannemelijk is dat de betalingsonmacht het gevolg is van aan u te wijten kennelijk onbehoorlijk bestuur. Hierbij wordt gekeken naar de periode van drie jaren voorafgaand aan het tijdstip van de melding. Het is aan de Belastingdienst (of het bedrijfstakpensioenfonds) om deze aansprakelijkheid te bewijzen.

Indien er geen of een incorrecte melding wordt gedaan, dan bent u aansprakelijk, met dien verstande dat wordt vermoed dat de betalingsonmacht aan u te wijten is en dat de periode van drie jaren ingaat op het tijdstip waarop de onderneming in gebreke is. Kunt u aannemelijk maken dat het niet doen van een melding betalingsonmacht niet aan u te wijten is, dan biedt de wet u de mogelijkheid het vermoeden van aansprakelijkheid te weerleggen.

Gelet op het bovenstaande is het voor u als bestuurder van belang om een adequate administratie bij te houden, besluiten schriftelijk vast te leggen en - waar nodig - in overleg te treden met crediteuren over de financiële stand van zaken.

 

De gevolgen van een incorrecte of ontbrekende melding kunnen voor u als bestuurder groot zijn. De fiscalisten van onze strategische alliantiepartner WVDB Adviseurs Accountants kunnen u assisteren bij het doen van een melding betalingsonmacht. Indien u zelf aansprakelijk bent gesteld of juist een ander aansprakelijk wenst te stellen, neemt u dan contact op met de advocaten van VDB Advocaten Notarissen.

Terug

Neem contact op

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wenst u meer informatie over een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op